Village

Fanjeaux

 

Fanjeaux, Cité Médiévale 50

Fanjeaux, op een heuvel gelegen dorp kijkt uit over de hele vlakte van Lauragais.

 

In de Middeleeuwen was het een belangrijk bolwerk dat werd gedomineerd door edelen die kathaarse gelovigen waren. Saint Dominique vestigde zich hier om tegen de ketters te prediken. Hier kun je het voormalige klooster van de Broeders Prekers bewonderen, de kerk Notre Dame de l’Assomption, het huis van Saint Dominique en de Seignadou, het hoogste punt van het dorp en een uitkijkpunt over de hele vlakte. Vanaf hier heb je een bevoorrecht uitzicht op het klooster Notre Dame de Prouilhe.

 

Ontdek deze must-see sites tijdens een wandeling door het dorp, waarbij je de verbazingwekkende nieuwe kunst- en beeldenroute kunt bewonderen!

 

Fanjeaux, Cité Médiévale 50

 

Fanjeaux, op een heuvel gelegen dorp kijkt uit over de hele vlakte van Lauragais.

 

In de Middeleeuwen was het een belangrijk bolwerk dat werd gedomineerd door edelen die kathaarse gelovigen waren. Saint Dominique vestigde zich hier om tegen de ketters te prediken. Hier kun je het voormalige klooster van de Broeders Prekers bewonderen, de kerk Notre Dame de l’Assomption, het huis van Saint Dominique en de Seignadou, het hoogste punt van het dorp en een uitkijkpunt over de hele vlakte. Vanaf hier heb je een bevoorrecht uitzicht op het klooster Notre Dame de Prouilhe.

 

Ontdek deze must-see sites tijdens een wandeling door het dorp, waarbij je de verbazingwekkende nieuwe kunst- en beeldenroute kunt bewonderen!

Fanjeaux, Cité Médiévale 55

De klokkentoren van Fanjeaux staat als een vuurtoren in het landschap, een baken op 360 meter hoogte dat over de vlakte van Lauragais schijnt. De rijke geschiedenis van deze stad kun je zien als je door de straten dwaalt, waar tuinen de stenen betoveren.

 

Het was hier, in het hart van het land van de Katharen, dat Simon de Montfort en Saint Dominic ervoor kozen zich te vestigen om de strijd tegen de ketterij te leiden…

Fanjeaux, Cité Médiévale 61

De stad ligt op het kruispunt van belangrijke handelsroutes en werd al in de Gallo-Romeinse tijd bewoond. Op dit natuurlijke voorgebergte, omringd door een oppidum, werd een Fanum Jovis (Gallo-Romeinse tempel gewijd aan Jupiter) gebouwd.

 

Later, in de 12e eeuw, werd Fanjeaux een machtige kasteelstad, met als heer niemand minder dan burggraaf Trencavel, en werd bezocht door vele adellijke families. Binnen de versterkte stad leidde Guilhabert de Castres een huis van Parfaits. In de schaduw van de versterkte torentjes leven de ateliers van de kathaarse wevers op het ritme van de plaatselijke bevolking.

Fanjeaux, Cité Médiévale 61

 

De stad ligt op het kruispunt van belangrijke handelsroutes en werd al in de Gallo-Romeinse tijd bewoond. Op dit natuurlijke voorgebergte, omringd door een oppidum, werd een Fanum Jovis (Gallo-Romeinse tempel gewijd aan Jupiter) gebouwd.

 

Later, in de 12e eeuw, werd Fanjeaux een machtige kasteelstad, met als heer niemand minder dan burggraaf Trencavel, en werd bezocht door vele adellijke families. Binnen de versterkte stad leidde Guilhabert de Castres een huis van Parfaits. In de schaduw van de versterkte torentjes leven de ateliers van de kathaarse wevers op het ritme van de plaatselijke bevolking.

Qualité Tourisme Occitanie Sud de France     La Région Occitanie Pyrénées Méditerranée     Grands Sites Occitanie Sud de France

Sites Pays Cathare        Les Citadelles du Vertige

Qualité Tourisme Occitanie Sud de France    La Région Occitanie Pyrénées Méditerranée  Grands Sites Occitanie Sud de France  Sites Pays Cathare   Les Citadelles du Vertige

 

Fanjeaux, Cité Médiévale 56

Het was daarom dat Dominic de Guzman er tussen 1206 en 1216 verbleef om zijn invloed in de omgeving te verspreiden en de katholieke boodschap te verkondigen. Zijn prediking sloeg aan en aan de vooravond van de stichting van de Dominicaanse Orde stichtte hij de eerste gemeenschap van bekeerde nonnen in het klooster van Prouille.

 

De gouden legende begon en het ene wonder volgde op het andere. Maar de inwoners van Fanjue hadden nog steeds te lijden onder het geweld van de kruistocht: na het verbale steekspel kwam het wapengekletter. In 1209 vestigde Simon de Montfort zijn hoofdkwartier in Fanjeaux. Na de dood van Dominicus in 1221 kregen de Dominicanen de opdracht van de paus om deel te nemen aan de inquisitie. De notulen van de inquisitoriale processen die in 1246 werden gehouden, vertellen het relaas van veel inwoners van Fanjeaux, evenals de hardheid van de tijden voor de mensen en hun heren die, beroofd van hun land, plotseling gedwongen waren te vluchten en onder te duiken.

 

Fanjeaux, Cité Médiévale 56

 

Het was daarom dat Dominic de Guzman er tussen 1206 en 1216 verbleef om zijn invloed in de omgeving te verspreiden en de katholieke boodschap te verkondigen. Zijn prediking sloeg aan en aan de vooravond van de stichting van de Dominicaanse Orde stichtte hij de eerste gemeenschap van bekeerde nonnen in het klooster van Prouille.

 

De gouden legende begon en het ene wonder volgde op het andere. Maar de inwoners van Fanjue hadden nog steeds te lijden onder het geweld van de kruistocht: na het verbale steekspel kwam het wapengekletter. In 1209 vestigde Simon de Montfort zijn hoofdkwartier in Fanjeaux. Na de dood van Dominicus in 1221 kregen de Dominicanen de opdracht van de paus om deel te nemen aan de inquisitie. De notulen van de inquisitoriale processen die in 1246 werden gehouden, vertellen het relaas van veel inwoners van Fanjeaux, evenals de hardheid van de tijden voor de mensen en hun heren die, beroofd van hun land, plotseling gedwongen waren te vluchten en onder te duiken.

Fanjeaux, Cité Médiévale 54

Het dorp, dat op de route van de Engelse invasie lag, werd in 1355 platgebrand door de legers van de Zwarte Prins en daarna snel weer opgebouwd. In het midden van de 15e eeuw floreerde het dorp dankzij de teelt van wede.

 

Zelfs vandaag de dag, als je door het dorp wandelt, kun je een Dominicaanse broeder of zuster tegenkomen: er wonen vijf religieuze gemeenschappen in de stad Dominique.

Fanjeaux, Cité Médiévale 54

 

Het dorp, dat op de route van de Engelse invasie lag, werd in 1355 platgebrand door de legers van de Zwarte Prins en daarna snel weer opgebouwd. In het midden van de 15e eeuw floreerde het dorp dankzij de teelt van wede.

 

Zelfs vandaag de dag, als je door het dorp wandelt, kun je een Dominicaanse broeder of zuster tegenkomen: er wonen vijf religieuze gemeenschappen in de stad Dominique.

Fanjeaux, Cité Médiévale 51

Le couvent des frères prêcheurs

 

Het voormalige klooster van de Broeders Preken, gesticht in de 14e eeuw, is nu de thuisbasis van de Zusters Dominicanessen van de Heilige Familie. Aan het einde van de kloostertuin vereeuwigen de overblijfselen van de Mirakelkapel de herinnering aan een episode uit het leven van de heilige Dominicus, verteld door zijn tijdgenoot Pierre des Vaux de Cernai. Tijdens het “dispuut” in Montréal of Fanjeaux werden de geschriften van de ketters in het vuur gegooid en verbrand, terwijl die van de heilige drie keer boven de vlammen uitstegen en een plafondbalk raakten die sinds de 19e eeuw in de parochiekerk bewaard is gebleven.

Fanjeaux, Cité Médiévale 51

 

Le couvent des frères prêcheurs

 

Het voormalige klooster van de Broeders Preken, gesticht in de 14e eeuw, is nu de thuisbasis van de Zusters Dominicanessen van de Heilige Familie. Aan het einde van de kloostertuin vereeuwigen de overblijfselen van de Mirakelkapel de herinnering aan een episode uit het leven van de heilige Dominicus, verteld door zijn tijdgenoot Pierre des Vaux de Cernai. Tijdens het “dispuut” in Montréal of Fanjeaux werden de geschriften van de ketters in het vuur gegooid en verbrand, terwijl die van de heilige drie keer boven de vlammen uitstegen en een plafondbalk raakten die sinds de 19e eeuw in de parochiekerk bewaard is gebleven.

Fanjeaux, Cité Médiévale 53

L’église

 

De huidige kerk Notre-Dame de l’Assomption, die op de monumentenlijst staat, zou gebouwd zijn op de resten van een gebouw van romaanse oorsprong, dat zelf gebouwd is op de resten van de beroemde Fanum Jovis. Vandaag de dag is het gebouw een mooi voorbeeld van zuidelijke gotiek met een rijk barok interieur. De krachtige achthoekige klokkentoren is van kilometers ver te zien en laat regelmatig het oude carillon klinken.

Fanjeaux, Cité Médiévale 53

 

L’église

 

De huidige kerk Notre-Dame de l’Assomption, die op de monumentenlijst staat, zou gebouwd zijn op de resten van een gebouw van romaanse oorsprong, dat zelf gebouwd is op de resten van de beroemde Fanum Jovis. Vandaag de dag is het gebouw een mooi voorbeeld van zuidelijke gotiek met een rijk barok interieur. De krachtige achthoekige klokkentoren is van kilometers ver te zien en laat regelmatig het oude carillon klinken.

Castelnaudary Tourisme  Ville de BramLimouxin Tourisme

AOC Malepère        Communauté de communes Piège Lauragais Malepère

Ville de Bram    Limouxin Tourisme  Castelnaudary Tourisme  AOC Malepère   Communauté de communes Piège Lauragais Malepère

 

Fanjeaux, Cité Médiévale 57

La maison dite de saint Dominique

 

In deze kleine wijk die bekend staat als Bourguet San Domenge, valt de lange gevel op door de gebeeldhouwde houten deur en de glas-in-loodramen waarop zes episodes uit de gouden legende van Dominicus, de latere stichter van de Dominicaanse orde, staan afgebeeld. Volgens de overlevering bevindt het huis waar Dominic de Guzman zich tussen 1206 en 1216 vestigde zich in dit gebied.

 

De Dominicanen van Toulouse hebben op hun beurt een plek in dit huis gecreëerd ter nagedachtenis aan de stichter van hun orde. De glas-in-loodramen zijn het werk van Jean Hugo, de achterkleinzoon van de beroemde Victor.

 

Fanjeaux, Cité Médiévale 57

 

La maison dite de saint Dominique

 

In deze kleine wijk die bekend staat als Bourguet San Domenge, valt de lange gevel op door de gebeeldhouwde houten deur en de glas-in-loodramen waarop zes episodes uit de gouden legende van Dominicus, de latere stichter van de Dominicaanse orde, staan afgebeeld. Volgens de overlevering bevindt het huis waar Dominic de Guzman zich tussen 1206 en 1216 vestigde zich in dit gebied.

 

De Dominicanen van Toulouse hebben op hun beurt een plek in dit huis gecreëerd ter nagedachtenis aan de stichter van hun orde. De glas-in-loodramen zijn het werk van Jean Hugo, de achterkleinzoon van de beroemde Victor.

Fanjeaux, Cité Médiévale 58

Le Seignadou

 

Aan het einde van het dorp biedt dit kleine terras boven de vlakte een weids uitzicht. De glooiende heuvels, akkers en het groen strekken zich uit naar de Montagne Noire aan de ene kant, de Bugarach piek aan de andere kant, de Mont Valier en de Pyreneeën.

 

In deze meditatieplaats kan het oog de diversiteit van het landschap in zich opnemen, weerspiegeld, zij het in wanorde, op het decoratieve keramiek dat de borstwering siert. De naam komt van het Latijnse “Signum Dei”, het teken van God. Vanaf hier zou Dominicus drie vuurbollen op Prouille hebben zien neerkomen… vandaar de stichting van de eerste religieuze gemeenschap op de plek die het klooster van Prouille zou worden.

Fanjeaux, Cité Médiévale 58

 

Le Seignadou

 

Aan het einde van het dorp biedt dit kleine terras boven de vlakte een weids uitzicht. De glooiende heuvels, akkers en het groen strekken zich uit naar de Montagne Noire aan de ene kant, de Bugarach piek aan de andere kant, de Mont Valier en de Pyreneeën.

 

In deze meditatieplaats kan het oog de diversiteit van het landschap in zich opnemen, weerspiegeld, zij het in wanorde, op het decoratieve keramiek dat de borstwering siert. De naam komt van het Latijnse “Signum Dei”, het teken van God. Vanaf hier zou Dominicus drie vuurbollen op Prouille hebben zien neerkomen… vandaar de stichting van de eerste religieuze gemeenschap op de plek die het klooster van Prouille zou worden.

Fanjeaux, Cité Médiévale 52

Parcours artistique

 

Vanaf het VVV-kantoor leidt een artistiek pad je naar het hart van de geschiedenis (reken op ongeveer 1 uur voor het bezoek). Tien beeldhouwwerken zijn in het dorp geïnstalleerd en beelden verschillende historische episodes uit. Ze nodigen je uit om deel te nemen aan het verhaal, er tussen te gaan zitten en te luisteren naar de dialogen van de personages die de turbulente geschiedenis van dit charmante dorpje hebben meegemaakt.

 

De sculpturen zijn van Loïc Tellier. Loïc Tellier, geboren in 1966, begon zijn artistieke avontuur met tekenen. Als autodidact ging hij met groot gemak van raamdecoratie naar muurschilderingen en van cartoons in de pers naar kinderillustraties. In 1997, toen hij een CAP in metaalbewerking volgde, ontwikkelde hij zijn beeldhouwwerk. Voor hem is 2D naar 3D een voor de hand liggende keuze. Tekenen op papier om een stripverhaal te maken of een complex volume aanpakken, uiteindelijk is alles met elkaar verweven. Hoewel metaal zijn favoriete element blijft, mengt hij naarmate zijn werk vordert materialen. IJzer, aarde, glas… Niets gaat verloren, alles wordt ‘gerecycled’ in zijn werk. Het draait allemaal om euritmie.

 

Het werk van Loïc Tellier is doordrenkt met poëzie en maakt deel uit van een benadering om kunst te democratiseren. Of het nu een tekening of een beeldhouwwerk is, het belangrijkste is om de toeschouwer de hoofdrol te geven, om hem of haar de kans te geven zich het werk eigen te maken en zo van de rol van toeschouwer naar die van acteur te gaan.

Fanjeaux, Cité Médiévale 52

 

Parcours artistique

 

Vanaf het VVV-kantoor leidt een artistiek pad je naar het hart van de geschiedenis (reken op ongeveer 1 uur voor het bezoek). Tien beeldhouwwerken zijn in het dorp geïnstalleerd en beelden verschillende historische episodes uit. Ze nodigen je uit om deel te nemen aan het verhaal, er tussen te gaan zitten en te luisteren naar de dialogen van de personages die de turbulente geschiedenis van dit charmante dorpje hebben meegemaakt.

 

De sculpturen zijn van Loïc Tellier. Loïc Tellier, geboren in 1966, begon zijn artistieke avontuur met tekenen. Als autodidact ging hij met groot gemak van raamdecoratie naar muurschilderingen en van cartoons in de pers naar kinderillustraties. In 1997, toen hij een CAP in metaalbewerking volgde, ontwikkelde hij zijn beeldhouwwerk. Voor hem is 2D naar 3D een voor de hand liggende keuze. Tekenen op papier om een stripverhaal te maken of een complex volume aanpakken, uiteindelijk is alles met elkaar verweven. Hoewel metaal zijn favoriete element blijft, mengt hij naarmate zijn werk vordert materialen. IJzer, aarde, glas… Niets gaat verloren, alles wordt ‘gerecycled’ in zijn werk. Het draait allemaal om euritmie.

 

Het werk van Loïc Tellier is doordrenkt met poëzie en maakt deel uit van een benadering om kunst te democratiseren. Of het nu een tekening of een beeldhouwwerk is, het belangrijkste is om de toeschouwer de hoofdrol te geven, om hem of haar de kans te geven zich het werk eigen te maken en zo van de rol van toeschouwer naar die van acteur te gaan.

Vignobles & Découvertes         Charte des Abbayes et Sites Cisterciens d'Europe

Pays de Carcassonnais        Office De Tourisme Au Cœur Des Collines Cathares

Vignobles & Découvertes         Charte des Abbayes et Sites Cisterciens d'Europe      Pays de Carcassonnais      Office De Tourisme Au Cœur Des Collines Cathares

 

Fanjeaux, Cité Médiévale 60

Le Mystérieux sortilège

 

Deze speurtocht is bedoeld voor kinderen van 7-12 jaar en is een leuke manier voor gezinnen om de stad Fanjeaux te ontdekken. Het verhaal speelt zich af in 1199. Catarina is elf jaar oud en haar ouders zijn wevers in het dorp. Ze vindt een boodschap van haar beste vriendin gekrabbeld op een stuk stof. De boodschap is verdwenen.

 

Luisterend naar de verhalen en legendes die haar ouders haar hebben verteld, gaat Catarina op zoek naar haar vriendin. Kun jij haar helpen op haar missie, de raadsels oplossen en de intriges verijdelen die haar in de weg staan om Guilhem te vinden?

 

Fanjeaux, Cité Médiévale 60

 

Le Mystérieux sortilège

 

Deze speurtocht is bedoeld voor kinderen van 7-12 jaar en is een leuke manier voor gezinnen om de stad Fanjeaux te ontdekken. Het verhaal speelt zich af in 1199. Catarina is elf jaar oud en haar ouders zijn wevers in het dorp. Ze vindt een boodschap van haar beste vriendin gekrabbeld op een stuk stof. De boodschap is verdwenen.

 

Luisterend naar de verhalen en legendes die haar ouders haar hebben verteld, gaat Catarina op zoek naar haar vriendin. Kun jij haar helpen op haar missie, de raadsels oplossen en de intriges verijdelen die haar in de weg staan om Guilhem te vinden?

Mairie de Fanjeaux     Mairie de Villasavary    Mairie de Fenouillet-du-Razès  

Mairie de Brézilhac     Mairie de La Force   Mairie de Lasserre-de-Prouille

   Mairie de Fanjeaux     Mairie de Villasavary     Mairie de Fenouillet-du-Razès     Mairie de Brézilhac     Mairie de La Force     Mairie de Lasserre-de-Prouille       

Fanjeaux

 

Mairie de Fanjeaux
2 Rue Courtine Amiel
11270 Fanjeaux

 

Tel. +33 4.68.24.70.01

 

Email
fanjeaux@wanadoo.fr

 

Website
www.fanjeaux.com

Monastère de Prouilhe
Monastère de Prouilhe

Het klooster van Prouilhe, de eerste stichting van Dominicus , vormt de bakermat van de orde van de Dominicanen , ook wel bekend als "van de predikende broeders ". Het speelde een belangrijke rol bij de actieve verdediging van de katholieke leer in de middeleeuwen en is als zodanig een van de belangrijkste koninklijke kloosters van het Ancien Régime . Net als de koninklijke abdij van Fontevrault huisvestte het, volgens de wil van de stichter, een dubbele gemeenschap van mannen en vrouwen onder leiding van een prior en een priorin. Het begon allemaal toen Dominicus, oorspronkelijk uit Spanje , zijn prediking begon in het " Katharenland " en zich vestigde in de stad bij Fanjeaux. In 1208 had hij een verschijning van de Maagd Maria die zichzelf presenteert onder de naam Onze Lieve Vrouw van de Rozenkrans en die haar een rozenkrans overhandigt . De Dominicanen zullen fervente verspreiders van de rozenkrans zijn . Prouilhe werd het symbool van de spirituele en politieke invloed van het christendom in Rome en diende als toevluchtsoord voor ketterse vrouwen in de ogen van de kerk die zich aan het bekeren waren. Het apostolische ideaal van de dominicaanse zusters van het klooster van Prouilhe maakte de scheiding noodzakelijk van de buitenwereld door een sober leven, bestaande uit vasten, wake, boetedoening, waarop de bekeerlingen van de heilige Dominicus allemaal waren voorbereid, terwijl hun eerdere praktijk claimde en dwong. hen op dezelfde manier van leven. De vrouwengemeenschap leefde volgens de heerschappij van Sint-Augustinus in dit klooster en werd dus bestuurd door de vita apostolica . Prouilhe ligt op 28 kilometer ten zuidwesten van Carcassonne die het begin van de was XIII e eeuw een van de machtigste bolwerken van de oppositiebeweging in de Roomse kerk genaamd " Katharen ". De vrouwen bleven dus opgesloten in het klooster en mochten niet prediken. De nonnen die het klooster van Prouilhe bezetten, moesten binnen de muren van het klooster blijven en zorgen voor de opvang van de nieuwe berouwvolle personen die door Dominicus en zijn broers waren bekeerd.
.

 

Fanjeaux

 

Mairie de Fanjeaux
2 Rue Courtine Amiel
11270 Fanjeaux

 

Tel. +33 4.68.24.70.01

 

Email
fanjeaux@wanadoo.fr

 

Website
www.fanjeaux.com