Mas-Cabardès -
Le circuit des quatre villages

Le circuit
des quatre villages

Mas-Cabardès - Le circuit des quatre villages

Op de grens van de Tarn en Aude, laat dit circuit je vier authentieke dorpen ontdekken die bewaard zijn gebleven in hun groene omgeving: Mas-Cabardès, het vertrekpunt, Roquefère en zijn kasteel, Miraval en La Tourette.

Het grootste deel van de wandeling wordt uitgevoerd in het kreupelhout, maar het eerste deel van de wandeling biedt een prachtig uitzicht op de vlakte van Carcassonne, de Corbières en de Pyreneeën op de achtergrond.

Montolieu - Le seul Village du Livre du sud de la France    Villages Perchés en Montagne Noire  Ville de revel

La Communauté de Communes de la Montagne Noire    Mairie de Saissac

Montolieu - Le seul Village du Livre du sud de la France    Ville de revel    Villages Perchés en Montagne Noire     Mairie de Saissac    La Communauté de Communes de la Montagne Noire

Mas-Cabardès - Le circuit des quatre villages

(D/A) Verlaat de parkeerplaats, volg de D101 ongeveer dertig meter naar rechts en sla dan rechtsaf om de brug over de Orbiel over te steken. Volg de smalle straat en steek een andere brug over bij de uitgang van het dorp. Gele en groene markeringen – oud en sporadisch.

(1) Steek de D101 over (voorzichtig want dit is in het midden van een bocht) en ga er tegenover, op de hoek van het huis, op een smal stenig pad. 100m verder, splitsing naar rechts en vervolg op het pad dat langs mooie droge stenen muren loopt en uiteindelijk naar de D9 leidt. Volg de weg naar links, met inachtneming van de geldende waarschuwingsregels tot een kruising gemarkeerd met een metalen kruis (parkeerplaats voor wandelaars aan de andere kant van de weg). Gele markeringen.

Randonnée Pédestre VisuGPX        FFRandonnée Occitanie

Randonnée Pédestre VisuGPX   FFRandonnée Occitanie

Mas-Cabardès - Le circuit des quatre villages (2) Verlaat de weg en neem het pad aan de linkerkant. 200m verder verlaat u een pad dat links omhoog gaat (houten slagbomen) en ga verder tot u een kleine verharde weg bereikt bij de ingang van het dorp Roquefère. We genieten dan van een prachtig uitzicht op het kasteel. Geen markering. Sla rechtsaf en direct linksaf de gevonden D9 op. Steek de brug over en ga net voor de kerk de trap naar links op. Ga onder een stenen boog door en daal af om bij een kleine stenen brug te komen die moet worden overgestoken. Ga een paar meter naar rechts naar het kleine washuis, draai dan terug en neem de kleine geplaveide straat, steil omhoog naar rechts. Deze laatste maakt plaats voor een pad dat snel aansluit op de weg die naar Saint-Julien leidt. Gele markeringen.

(3) Steek over en neem een smal pad er tegenover, waarvan het begin wordt aangegeven door de inscriptie “Saint-Julien” op een lei.

Mas-Cabardès - Le circuit des quatre villages

France-Randos propose des itinéraires de randonnées pédestres        Randos Balades

Randozone.com est le premier site communautaire sur la randonnée pédestre, le trekking et les sports outdoor        France-Randos propose des itinéraires de randonnées pédestres   Randos Balades

Mas-Cabardès - Le circuit des quatre villages(4) Volg bij de splitsing de gele markeringen en de splitsing naar links. Ga rechtdoor om het brede, gedeeltelijk geasfalteerde pad te bereiken dat de Houstals Nauts bedient en volg het aan de linkerkant tot de volgende kruising.

(5) Sla rechtsaf (bord Cubserviès). Het pad kruist een prachtig luchtig kreupelhout door een aantal min of meer uitgesproken bochten te maken, gaat dan in een scherpe hoek naar rechts en gaat een korte weide op naar de Dolmen de Ventajou.

Mas-Cabardès - Le circuit des quatre villages(6) Een stop is essentieel om volop te genieten van het uitzicht op de Pyreneeën en Corbières. Ga dan verder op het gemarkeerde pad en kom bij een splitsing die niet op de IGN-kaart wordt weergegeven. Sla rechtsaf en voeg je bij een brede, gestabiliseerde baan die je naar een groot kruispunt neemt.

(7) Sla linksaf (Cubserviès-bord) en volg het pad om bij het kruispunt van Plo Saint-Martin te komen (Vierge aan de rechterkant, enigszins verborgen door de takken van de bomen eromheen). Gele + gele en groene markeringen, zowel oud als vrij schaars. Ga rechtdoor, volg de dubbele markeringen en het bord “La Tourette par Miraval” om een nieuwe kruising te bereiken op heuvel 797.

Mas-Cabardès - Le circuit des quatre villages(8) Bij vertakking naar links en verlaat in de eerste gemarkeerde bocht naar rechts de baan voor een breed graspad naar links. Passeer op deze plaatsen een onaantrekkelijk bouwwerk, blijf ongeveer 500m verder op het spoor aansluiten en volg het naar links tot een groot stervormig kruispunt.

(9) Negeer de paden links en rechts en neem de weg er tegenover. Bij een plaats genaamd Le Carnier, wanneer het pad rechts omhoog gaat, slaat u linksaf bergafwaarts (bord “La Tourette par Miraval” in slechte staat).

(10) Bij de splitsing gaat u links verder op het pad dat aan het begin steil afdaalt en vervolgens weer rustig wordt voordat u Miraval bereikt. Eenmaal bij het asfalt, loop verder richting het dorp, steek de brug aan de linkerkant over en bereik de voet van de kerk Notre-Dame de la Lauze.

Mas-Cabardès - Le circuit des quatre villages

Comité Départemental du Tourisme du Tarn    Agence de Développement Touristique de l’Aude      Ville de Sorèze

Office de Tourisme de Mazamet             Parc naturel régional du Haut-Languedoc

Comité Départemental du Tourisme du Tarn      Agence de Développement Touristique de l’Aude        Ville de Sorèze       Office de Tourisme de Mazamet     Parc naturel régional du Haut-Languedoc

Mas-Cabardès - Le circuit des quatre villages

(11) Neem de trap naar rechts, passeer de ingang van de kerk en volg het smalle pad dat steil het bos in klimt.

(12) Bij het kruispunt splits je naar rechts (het pad dat van rechts komt voor dit kruispunt en dat op de IGN-kaart verschijnt). Op de top van een steile heuvel (heuvel 536), niet verder naar rechts klimmen, maar licht naar links naar beneden. Wees voorzichtig, want er is geen zichtbare markering op deze locatie. Ga door tot aan de weg (D9).

(13) Volg deze weg naar rechts, wees voorzichtig want er is geen berm en bereik het centrale plein van La Tourette. Ga verder naar rechts, passeer de kerk in hoogte (niet toegankelijk voor bezoekers aangezien deze wordt gerestaureerd) en neem dan de eerste geplaveide straat steil omhoog naar rechts die dan overgaat in een breed met gras begroeide pad. Ga rechts een pad op, ga verder in het kreupelhout langs een groot maaigebied aan de linkerkant en bereik een groot kruispunt. Gele en groene markeringen.

(14) Sla linksaf, voeg in op de D9, steek over (wees voorzichtig) en loop er tegenover om op een plek te komen waarvan de zijkanten net vrijgemaakt zijn, honderd meter verder. Gele markering voor honderd meter, dan geen markering.

Mas-Cabardès - Le circuit des quatre villages

(15) Verlaat het brede pad en de gele markeringen om rechtdoor te gaan om naar links te splitsen op een pad naar beneden. Ga bij het volgende kruispunt rechtdoor en bereik honderd meter verderop een kuil met een onopvallende tak (pas op dat je die niet mist).

(16) Laat het brede pad naar rechts omhoog gaan en splits naar links op het pad, waarvan het begin vrij moeilijk te zien is. De laatste wordt breder en begint vrij scherp af te dalen, waarbij verschillende dikke matten van dode bladeren worden overgestoken die aandacht vereisen omdat ze de stenen op de grond verbergen en kunnen leiden tot verstuikingen. We bereiken Mas-Cabardès ter hoogte van een geasfalteerde straat. Sla linksaf, passeer de parkeerplaats en sla rechtsaf de Rue du Colombin in die naar de D101 leidt. De parkeerplaats bevindt zich ongeveer honderd meter aan de rechterkant (D/A).

Montagne Noire Le Guide Authentique    Villages Perchés en Montagne Noire

Tourisme Montagne Noire La Communauté de Communes de la Montagne Noire

Montagne Noire Le Guide Authentique    Villages Perchés en Montagne Noire  Tourisme Montagne Noire  La Communauté de Communes de la Montagne Noire

Randonnée La Prise d'Alzeau et La Rigole de la Montagne Noire - Lacombe

www.mascabardes.com

Points de passage:

D/A : km 0 – alt. 322 m – Parking, Place François Mittterand

1 ) : km 0.31 – alt. 322 m – D101, traverser, à gauche à l’angle de la maison – Orbiel (rivière)

2 ) : km 1.55 – alt. 325 m – Croix, prendre à gauche

– Parking
– 11380 Mas-Cabardès

Gesproken Talen:
Français - French - Französisch - Francés - Francese - Frans  English - Anglais - Englisch - Inglés - Engels

Openingstijden Mas-Cabardès – Le circuit des quatre villages:
– januari t/m december

Mairie de Mas-Cabardès     Mairie de Miraval-Cabardès    Mairie de La Tourette-Cabardès

Mairie de Labastide-Esparbairenque     Mairie de Villanière    Mairie de Les Martys

Mairie de Mas-Cabardès     Mairie de Miraval-Cabardès     Mairie de La Tourette-Cabardès     Mairie de Labastide-Esparbairenque     Mairie de Villanière     Mairie de Les Martys